18 kwietnia 2014

Zielona kawa na odchudzanie - czy działa? Test.

     "Zielona kawa - super metoda na odchudzanie" - takie hasła bombardują nas w reklamach od kilku miesięcy. Początkowo byłem bardzo sceptycznie nastawiony, ale kiedy pojawiła się w moim ulubionym sklepiku z kawą i herbatą, a znajoma sprzedawczyni zachęciła do zakupu nie pod kątem dietetycznym, a smakowym postanowiłem dokonać zakupu. Cena nieco wysoka, bo 6,90zł/100g, ale można kupić każdą wielokrotność 50g, co w przypadku testowania produktu było dla mnie bardzo wygodne. Dla zainteresowanych - w internecie można znaleźć sporo taniej.

zielona kawa w ziarnach, kraj pochodzenia Peru

     Czego dowiedziałem się na miejscu - zielona kawa to nic innego jak surowe ziarna tej kawy, którą pijemy na co dzień. Jest jednak kilka istotnych różnic, o których warto wiedzieć. Zielona kawa:

  • jest dużo twardsza niż wyprażona, dlatego nie każdy młynek sobie z nią poradzi. Przed wsypaniem do młynka powinno się ziarna wstępnie rozgnieść moździerzem.
  • zawiera dwukrotnie więcej kofeiny niż kawa czarna - stąd większy efekt pobudzający i zwiększający metabolizm
  • zawiera więcej antyoksydantów (np. kwas chlorogenowy) niż po wyprażeniu - obróbka termiczna powoduje rozkład większości substancji o działaniu przeciwutleniającym
Co jeszcze warto wiedzieć o zielonej kawie?

Właściwości zielonej kawy

     Zielona kawa zawiera o wiele więcej kofeiny niż kawa czarna - jej działanie pobudzające jest znacznie silniejsze. Poza tym posiada bogatszy skład chemiczny - dużo więcej antyoksydantów (w tym kwas chlorogenowy, o którym ciągle się opowiada w kontekście właściwości odchudzających zielonej kawy).

Jak parzyć zieloną kawę

zielona kawa parzona w ziarnach
Sposób 1. Kawę rozdrabniamy w moździerzu (jest zbyt twarda dla większości młynków elektrycznych). Dopiero teraz możemy drobniejsze fragmenty wrzucić do młynka nie ryzykując jego uszkodzeniem. Mielimy, wsypujemy odpowiednią ilość do filiżanki (sugerowane nieco mniej niż zwykle sypiemy czarnej), zalewamy wrzątkiem - gotowe! Oczywiście przygotowanie w ekspresie ciśnieniowym też jest możliwe - pamiętajmy jednak, by wsypywać od razu zmieloną kawę, żeby nie uszkodzić wewnętrznego młynka ekspresu.

Sposób 2. Mimo, że w internecie praktycznie wszystkie źródła podają, że należy ją zmielić jak zwykłą kawę, to w miejscu zakupu usłyszałem, że równie dobrze można ją parzyć w ziarnach. Po chwili namysłu stwierdziłem, że to może zadziałać. Dlaczego? Kawa zachowa się jak zboże, kasza, czy fasolka. Po zalaniu wrzątkiem napęcznieje, zmięknie i odda mnóstwo smaku i substancji do wody w której się znajduje. Sprawdziłem to i... miałem rację. Dokładnie tak się stało. Zaletą parzenia w ziarnach jest to, że można spokojnie zalać drugi raz, a w smaku wcale nie będzie gorsza, niż pierwsza filiżanka. Działanie ma również takie samo.

zielona kawa parzona w ziarnach

Jak smakuje zielona kawa.

     W żaden sposób nie przypomina czarnej. Przedstawię to dość subiektywnie. Jak dla mnie to coś w rodzaju naparu na świeżej fasolce - oceniam po zapachu, bo naparu z fasolki nie piłem, ale odbieram to właśnie w taki sposób. To taki zielonkawo-seledynowo-przezroczysty napar o zapachu świeżej roślinności. Bardzo ciekawy smak, na pewno warto chociaż raz spróbować. A wam z czym kojarzy się smak zielonej kawy?

Wrażenia po wypiciu filiżanki

     Mocna. Zdecydowanie mocna. Wypiłem filiżankę do śniadania i pobudzenie jest niesamowite. Musiałbym użyć 2 lub 3 razy więcej czarnej kawy, żeby uzyskać taki sam efekt pobudzający.

Zielona kawa w tabletkach

     Zielona kawa występuje również w tabletkach - zawierają one ekstrakt z niepalonych ziaren kawy. Do końca nie jestem jednak przekonany co do przyjmowania tego typu suplementów. Działają zapewne podobnie jak parzona kawa, ale tracimy mnóstwo przyjemności. Picie ma tą przewagę, że mamy chwilę na relaks, przemyślenia i oderwanie od rzeczywistości, a także uzupełniamy płyny i doceniamy walory smakowe tego napoju. Tematu tego bardziej rozwijał póki co nie będę.

Czy zielona kawa pomaga schudnąć? Test na działanie zielonej kawy.

     No i się naczytałem. Naczytałem się tyle, że postanawiam to sprawdzić. Reklamy mówią, że filiżanka codziennie rano pozwoli schudnąć 1,5 kg przez 2 tygodnie i ponad 2 kg przez miesiąc. Zrobimy test i sprawdzimy!
     Jak wiadomo, podstawą chudnięcia jest sprawienie, by ilość energii przyjmowanej przez organizm była mniejsza, niż ilość energii zużywanej. Ponieważ zielona kawa pobudza i znacząco zwiększa metabolizm - na pewno przyczyni się do wzrostu zużycia energii przez organizm. Ale czy to wystarczy by chudnąć tak, jak zapewniają producenci i dostawcy? W odchudzaniu najważniejsza jest aktywność fizyczna i zdrowa, nieprzetworzona dieta. Ja nie zamierzam teraz ani zmieniać diety, ani zwiększyć ilości uprawianego sportu. Na dzień dzisiejszy ważę 86 kg. Zastosujemy tylko zieloną kawę i zobaczymy, czy miesiąc regularnego picia przyniesie jakiś efekt. Start! Wyniki za miesiąc, zapraszam!


7 komentarzy:

  1. ja postawiłam na suplement Be Slim Zielona Kawa, jedna pastylka dziennie zamiast pić tak okropną kawę :P dodatkowo ćwiczę i jem duzo dan gotowanych na parze

    OdpowiedzUsuń
  2. Na mnie podziałało, ale razem z dietą i ćwiczeniami (trenuję coś praktycznie od dziecka). Zawsze to lepsze rozwiązanie niż jakaś chemia na odchudzanie. Natura zawsze bezpieczniejsza - tu jeszcze trochę o jej właściwościach http://odchudzamy.net.pl/odchudzajaca-magia-zielonej-kawy/

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba faktycznie jest coś w tej zielonej kawie...

    OdpowiedzUsuń
  4. mądrych ludzi to i miło posłuchac :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo prozdrowotne właściwości, zielona kawa przoduje pod tym względem

    OdpowiedzUsuń
  6. fajnie było tutaj zajrzeć meega fajny blog - polecam ! :)

    OdpowiedzUsuń